top of page

B-Friendly – תכנית לפיתוח כישורים חברתיים-רגשיים בעידן המסכים

מאת: ד"ר מלי דנינו, מנכ"לית אגודת ניצן

לייקים.jpg

פעם למדו הילדים את כישורי החיים ברחוב ובשכונה, הם למדו שם שיתוף פעולה, מנהיגות, חמלה, אמפתיה ואיך להיות חברים. כיום מגרש המשחקים עובר בהדרגה לעולם הווירטואלי והרשתות החברתיות מחליפות את השיח האנושי. הילדים מסמסים יותר מאשר משוחחים והאינטראקציה פנים אל פנים, המהווה מרכיב מהותי בהתפתחות האישית של הילדים, מצטמצמת והולכת.

באינטראקציה הווירטואלית הכול קורה מהר מאוד. אין זמן לחשוב – צריך להגיב מהר. אין יכולת לראות את הפנים ואת שפת הגוף של האחר, על מנת להגיב אליו באופן מותאם. כשקורה משהו ברשת, הילדים לא מבינים מה לא בסדר באופן שבו הם מתנהלים ולנו המבוגרים - מורים והורים - קשה להסביר להם מה השתבש. נדמה כי הפער בין ההורים והילדים מתרחב והולך והתקשורת ביניהם מצטמצמת. ההורים הם לרוב האחרונים לדעת מה עובר על הילד שלהם, ילד יכול לעבור שיימינג וחרם בביה"ס במשך חודשים מבלי שמישהו בביה"ס או בבית ידע את זה. הילד נמצא ברכבת הרים רגשית: 'יום אחד יש לי מלא לייקים וכולם אוהבים אותי וביום אחר נזרקתי מתוך הקבוצה ואני אפילו לא מבין למה'.

בתקופה האחרונה אנו עדים לעלייה חדה באירועי אלימות בבית הספר, בתופעות של אלימות פיזית, בריונות ברשת וחרם חברתי בקרב ילדים ובני נוער. בשנת 2021 חלה עלייה של כ-67% במספר הנפגעים המאותרים. מהם 67% נפגעות ו-33% נפגעים. בני נוער בגילים 12-14 נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה לפגוע או להיפגע מאלימות פיזית (מתוך אתר "איגוד האינטרנט הישראלי").

אגודת ניצן נרתמת למאמץ הלאומי למיגור תופעות אלו ונכנסת לבתי הספר עם תכנית B-Friendly לטיפול ממוקד רגש. התכנית מסייעת לתלמידים לפתח כלים להתמודדות בסיטואציות חברתיות מאתגרות בתוך בתי הספר וברשתות החברתיות, כדי ליצור עבורם סביבה מוגנת ומעצימה.

 

התכנית מהווה מיזם פורץ דרך לפיתוח כישורים חברתיים-רגשיים בקרב ילדים ובני נוער. גולת הכותרת של התוכנית היא עצם היותה סימולטור חברתי, המלווה באפליקציית WhatsApp, שנועד לשקף בפני הדור הצעיר, ובשפה שלהם, סיטואציות חברתיות רבות ומגוונות, אליהן ייחשפו ויידרשו להגיב אליהן ללא חשש מפני גילויי שיפוטיות או ביקורת.

במהלך המפגשים מוצגים בפני התלמידים אירועים חברתיים שקרו במציאות, מנקודות מבט שונות: כצופה, כמשתתף וכנפגע, והם מתבקשים להגיב לאירועים בהתייחס ל: רגשות – 'לעצור ולזהות את הרגשות', מחשבות – 'לקחת רגע כדי לחשוב', התנהגות – 'לפעול רק אחרי שחשבנו'. המטרה היא להשהות את תגובתם  ולהרחיב את אופקי החשיבה שלהם, על מנת שיבחרו  בדרכי פעולה אחרות.

השימוש באפליקציית WhatsApp מהווה גירוי לשיח פתוח בקבוצה אשר מאפשר לתלמידים להביע את רגשותיהם, לשתף באירועים דומים ולקבל משוב מחברי הקבוצה ומהמנחה. אלה ישמשו מנוף לפיתוח תובנות ולקידום דרכי התמודדות במצבים חברתיים שונים.

עד היום פעלו בבתי ספר ובסניפי האגודה ברחבי הארץ עשרות תכניות  B- Friendly, כאשר בשנה האחרונה בלבד נפתחו מעל ל-70 קבוצות חברתיות, בהנחיית אנשי המקצוע של האגודה. הפעילות בקבוצות לוותה במשובים של התלמידים, במהלך התכנית ובסיומה, שכללו שאלות ביחס לטיב הקשר שלהם עם המנחה, שביעות רצונם מן התכנית, מתכניה ומתרומתה האישית עבורם. מתוך המשובים עולה שביעות רצון גבוהה של המשתתפים וקשר חיובי עם המנחים שתרמו לתהליך האישי והקבוצתי. התלמידים חוו את הקבוצות כמקום בטוח, בו יכלו לשתף מעולמם הרגשי והחברתי בפתיחות וללא שיפוטיות. באופן ספציפי ניכר במשובי הסיום כי התלמידים ביטאו מודעות גבוהה יותר לגילויי אמפתיה ולקבלת האחר וכן לצורך לפעול ביתר אקטיביות ונקיטת יוזמה.

בנוסף, התכנית העניקה להם כלים להתמודדות במצבים חברתיים שונים, לוויסות רגשות ולפתרון בעיות, סייעה להם לחוות חוויה מתקנת של קשרים חברתיים חיוביים ומעצימים ולרכוש מחדש את האמון בעצמם. וכן ניכרו השפעות חיוביות על הלמידה.

תכנית B- Friendly פותחה על ידי ד"ר מלי דנינו, מנכ"לית אגודת ניצן, ומבוססת על שיטת ה-E.C.C. לאימון רגשי קוגניטיבי (Emotional Cognitive Coaching). אושרה ע"י משרד החינוך במסגרת מאגר התכניות של משרד החינוך בגפ"ן.

התכנית מעניקה כלי התמודדות עבור הדור הצעיר מול מצבים קשים ומאתגרים. מטרתה אינה 'לכבות שריפות', אלא ליצור שפה שיש בה אמפתיה וחמלה, שתיטמע בתוך כתלי בית הספר. מתמטיקה, תנ''ך או היסטוריה זה חשוב, אבל השאיפה למנוע צלקות שייחרטו אצל הילדים כבר בגיל צעיר ויישארו איתם לכל החיים, חשובה הרבה יותר.

 

 

  • המאמר פורסם במוסף בטוחים ברשת של אגודת ניצן בשיתוף עם TheMarker Labels מבית עיתון הארץ

אופק עברה חרם במשך 6 שנים, מכיתה א' ועד כיתה ו'. החרם התחיל בהשפלות ובהתעלמות ממנה והחמיר בהדרגה. הילדים קיללו אותה, היכו אותה, פעם דחפו אותה ושברו לה שן, במקרה אחר הפילו אותה על כיסא הפוך וגרמו לה לזעזוע מוח. כשהילדים התחילו להשתמש בטלפונים ניידים גלשה ההשפלה גם לרשת.
הסיפור של אופק הוא סיפור אמתי. כמוה יש עוד הרבה...

​הילדים ובני הנוער חיים כיום ברשתות החברתיות, השיח החברתי מצטמצם למסכים ונעשה בוטה ואלים יותר. מול מציאות כזו ילדים רבים מוצאים את עצמם מעורבים בעל כורחם באירועים חברתיים מורכבים. חלקם עלולים להיות הנפגעים או הפוגעים ובשני המקרים זקוקים להתערבות חינוכית מתאימה.

bottom of page